Monks & monkeys

22 september 2009 - Kanchanaburi, Thailand

Dag lieve allemaal,

Hier zijn we weer! Om te beginnen heel erg bedankt voor alle jullie leuke en enthousiaste reacties!

Wat is Kanchanaburi een verademing na de drukte van Bangkok. Na een uurtje of 3 in een schattig treintje kwamen we hier 3 dagen geleden aan. Volledig vertrouwend op de plattegrond van de reisgids gingen we op pad naar het Guest House. De afstanden bleken uiteindelijk toch niet helemaal te kloppen.......500 meter was wel 1500 meter en het Guest House was dus ook wat verder lopen met de zware rugzakken dan gedacht! Maar, het was de moeite meer dan waard. Het Guest House ligt namelijk aan de rivier, de welbekende River Kwai, (zoals bijna alle Guest Houses hier) en de zon ging bijna onder. Samen met het geluid van vogels en krekels, het uitbundige groen van de 'jungle' en het geknuffel van de huiskat, was het adembenemend!

Gisteren 2 gammele fietsjes gehuurd en Kanchanuburi uitgefietst: meteen een overvloed aan beboste heuvels, palmen en suikerriet velden! Wow! Onze eerste stop was een prachtige grottempel met ontelbare Buddha's (weet iemand hoeveel Budhhabeelden er wel niet zijn in Thailand? Wij schatten het op een miljardje of zo). Weer een stukje verder de verharde weg af om naar een andere tempel te fietsen. Daar hebben we ons kostelijk vermaakt met de monniken.  We moeten er behoorlijk afgepeigerd en oververhit hebben uitgezien aangezien ze aangesneld kwamen met water. Met handen en voeten engels en Thais (heel beperkt...wow wat is dat een moeilijke taal!) een half uurtje 'gekletst' met als klap op de vuurpijl een ware fotosessie (check Vedran in het album!).

Op de terugweg nog een stukje lokale geschiedenis 'gezien'. We zijn op 1 van de vele oorlogskerkhoven van het stadje geweest. In de 2e WereldOorlog zijn hier namelijk ontzettend veel krijgsgevangenen, Aziatische, maar ook Nederlanders (zo'n 1800), Britten en Australiers omgekomen door dwangarbeid onder de Japanners: het aanleggen van de spoorweg naar Birma....Ook de welbekende 'Bridge over the River Kwai' maakt deel uit van deze spoorweg en ligt hier in het stadje. Deze hadden we 's ochtends al bezocht om de grote massa's voor te zijn. Een deel van de spoorweg richting Birma wordt nog altijd gebruikt en wij zullen morgen de trein over deze route nemen verder richting het Noord-Westen.

Met roodverbrande velletjes (tja, smeren met factor 20 helpt niet zoveel als je alles er weer af zweet) hebben we gisteravond zitten genieten van het onweren in de bergen in de verte.

Vanochtend weer vroeg opgestaan om de lokale bus richting het Erawan National Park te nemen. Daar hebben we een waterval van 2 km hoog, verdeeld over 7 levels 'beklommen' Echt fantastisch! Het water zat vol met knabbelende visjes en overal vlogen vlinders (hele grote) in de mooiste kleuren!! Een heerlijk ontspannen dag.

Morgen dus weer op pad naar de volgende slaapplek. Zoals ik al zei gaan we verder naar het Noord-Westen richting de grens met Birma. Eerst naar Thong Pa Phum en dan door naar Sangkhlaburi. Een paar minder bezochte plekjes, maar gelegen in een van de groenste en minst bebouwde delen van Thailand! Jullie horen snel weer van ons!

Liefs,

Vedran en Lotte

1. Rita:
    Wauwwwww!
    Jullie doen veel! Pas een week en al zoveel gezien!
    Klinkt goed !
    Kus Riet
  2. Sebastiaan:
    22 september 2009
    Wauw! Klinkt echt geweldig. En euh, jullie hoeven niet alles binnen een week te zien he ;-)

Have fun!

Smakkurt,
    Sebastiaan
  3. Bart Koenders:
    22 september 2009
    Damn... klinkt helemaal super! Natuurlijk niet zo tof als een AGM...(we hebben je gemist, Lotte!) Geniet er flink van en keep those nice stories coming!

Bart
  4. Lidewyde:
    22 september 2009
    Lijkt me geweldig daar! Dan is de hele dag op dit VU-kantoor zitten toch wel wat saai...

Veel plezier nog!
  5. Dik:
    Gave foto's!!!
  6. Ivan:
    22 september 2009
    idd, de hele dag op kantoor kan niet tippen aan jullie verhaal :P Vette foto,s btw! Have fun!
  7. pauline:
    Hallo Lotte en Vedran,
    fantastisch wat jullie zoal meemaken. He lijkt wel of jullie over een paar weken al weer naar huis komen, zo veel als jullie al hebben gzien. Neem vooral de tijd voor al dat moois en geniet er maar lekker van. Trouwens gave foto's. Ik ga er telkens een van op mijn bureaublad zetten, zodat ik steeds aan jullie blijf denken (met afgunst......).
    ps. ik stuur je nog een mail met mijn nieuwe telefoonnummer.

Groetjes en tot horens
    Lei
  8. Sille:
    22 september 2009
    Hey Lotte! Ziet er goed uit allemaal zeg! En klinkt echt fantastisch...denk dat we maar een CHOICE dependence in Kachanuburi moeten beginnen. Of daar de volgende AGM doen :) die was trouwens vet, (check de foto's van Sara op facebook, echt hilarisch). Bart in glitteroutfi en Dieuwke met roze pruik. The usual hier dus eigenlijk. Heel veel plezier daar! Kus, Sille
  9. Els:
    Hii,
    Leuk, alweer een tweede verhaal en foto's:) Het tempo van het schrijven der verhalen en het ondernemen der activiteiten ligt hoog, goedzo:)! Ook een aantal bekende verhalen en foto's, de ontelbare tempels en boeddhas en de aangelegde Birma spoorweg..Klinkt en ziet er goed uit!! Geniet er van!!
    Xxx Els
  10. pauline:
    Hallo Lotte en Vedran,
    wat weer een geweldig verhaal om te lezen na een zware dag op het werk. Jullie hebben al veel gezien en geweldige foto's gemaakt. Geniet van Thailand en de lieve mensen die er wonen.
    Groetjes en een dikke kus van mam
  11. Eppels:
    23 september 2009
    Asjebliefzeg.. doe eens rustig, ik hou het nu al niet meer bij! Super vet!
    Wat betreft de verhalen en foto's: Keep 'em commin'. Waan ik me ook een beetje op vakantie!

Viel spass nog!
  12. Barbara:
    23 september 2009
    Die hebben jullie toch wel van heel ver ingezoemd hoop ik he, hihi. Mooi hoor verder! Wilde dat ik een weekje mee kon achterop de fiets....

Dikke kus!
    Babs
  13. Mara:
    23 september 2009
    damn man ik ben echt heel jaloers op jullie! vind het super leuk om jullie verhalen te lezen, ben nu alweer benieuwd naar de volgende! geniet er nog van!

liefs mara
  14. Christa:
    24 september 2009
    Hoewel al die plaatsnamen me weinig zeggen (en ik te lui ben om er een kaart bij te pakken), klinkt jullie reis tot nu toe geweldig! In zo korte tijd al zo veel mooie dingen gezien en leuke situaties meegemaakt. Jullie blog is jaloersmakend! Ga zo door met genieten en ons op de hoogte houden.

Liefs,
    Christa
  15. Jantine:
    28 september 2009
    Oh wow! Wat een avonturen al weer.
    De foto's zijn echt fantastisch! Zeker die van national park zijn echt adembenemend mooi!
    Geniet ervan!
    groetjes Jantine
  16. Jan Pruijser:
    3 oktober 2009
    Hey V en Lotte!

Echt zoooo vet. Ik betrap me er op dat ik jaloers word! Hoop ooit ook nog eens zoon reis te kunnen maken met mijn vriendin! En V, het zag er wel erg gezellig uit met die Monks, je gaat toch niet je gehele bestaan hier opgeven en daar de hele dag mediteren he? Ik heb nu een behoorlijke kater na een avond met S-club/Five en de backstreetboys mee zingen maar ik moet helaas toch weer aan het werk voor school Jeej! Veel plezier he!

x