Great city of angels, repository of divine gems...

19 september 2009 - Bangkok, Thailand

...great land unconquerable, grand and prominent realm, royal and delightful capital city full of nine noble gems, highest royal dwelling and grand palace, divine shelter and living place of reincarnated spirits.......oftewel BANGKOK.

Voor ik begin moet ik eerst even kwijt dat ik dit hele verhaal het afgelopen halfuur al een keer getypt heb, maar het bij 'publiceren' in 1 keer verdwenen was......gelukkig is het niet zo erg om nog even in de verkoelende airco van het internet cafe te mogen zitten.Want dat is een feit dat zeker is (altijd een interessante uitdrukking gevonden), het is warm in Thailand!!

Na 11 uur vliegen en krom zitten in de krappe stoeltjes van Air Berlin waren we woensdagochtend dantoch eindelijk in Bangkok! Enthousiast liepen we naar buiten om 5 minuten later weer het liefst hard naar binnen te rennen.Niet dat het zo vreselijk was, maar wel vreselijk warm. Welcome to tropical Thailand! Bepakt, bezakt en bezweet kwamen we dan ook aan bij ons Guest House,een leuk, groen plekje aan de Chao Praya rivier.

Na een nachtje airco hadden we ons voorgenomen om vooral ons avontuur in New Delhi op dag 1 in India, niet te herhalen op onze1e dag in Thailand. Haha, leuk bedacht. Om09.00 vertrokken en pas12 uur later weer terug in het Guest House. Wel ontzettend veel mooie en interessante dingen gezien: prachtige wats (tempels), de Chao Praya rivier, een korte wandeling door de Chinese wijk, veel mensen (waarvan heel veel toeristen), 'Tuk Tuk sir?', zwart ronkende bussen, neonroze en groene taxi's, bladgoud, Buddha's in overvloed, paarse lelie's, Thaise Madonna en Eric Clapton in het engels, tingelende bellen, biddende mensen, heerlijke wierook en jasmijn, stinkende goten en uitlaten,slapende mensen in het park en aan de kant van de weg, 'Where you go sir?', scruffy hondjes,magere poesjes, 'today is free entrance,today Buddha day (uhu, hihi), mondkapjes, tempels in de steigers(hoe kan het ook anders), klasjes met kinderen gestoken in perfecte uniformen, eetstalletjes met worstjes in alle kleuren (?), gedroogde vis,sate,noodles, gebakken banaan, vers fruit en ook soms wat dubieuze onverklaarbare hoopjes, rijen vol schoenen voor de tempels, stilte, rust, groen, mond vol maisvelletjes, groezelige steegjes, lachende mensen, baby's overal, gecko's, bruin rivierwater,monniken in saffraankleurige gewaden, jonge monniken in fotosessie, steile trappen van de Wat Arun, banana pancakes, studenten in de refter, zweet, 'are you on honeymoon?',pracht en praal, snakkend naar water, heerlijk ruikende frangipani's, een straat vol magische amuletten, chinese kruiden en dan uiteindelijk die heerlijke 1e echte Thaise curry!!

Gisteren naar Thonburi aan de andere kant van de rivier,vastbesloten om nu toch echt wat rustiger aan te doen! Het was in 1 woord geweldig en we zijn geen 1 andere toerist tegengekomen. De schilpadtempel (er zaten echt HEEL VEEL schildpadden) en een 15 meter hoge Buddha in de Wat Kalayaminit en de Portugese wijk met smalle steegjes en houten huisjes aan het water.Maar, het leukst was onze zoektocht naar het Bangkok Noi treinstation. Omdat we morgen met de trein naar Kanchanaburi willen, dachten we dat het slim zou zijn (gebaseerd op eerdere reiservaringen) om alvast een kaartje te kopen. Geen Lonely Planet meegenomen,maar alleen een klein kaartje waarop ik(Lotte) een kruisje had gezet op de plek waar het station zou moeten zijn......daar was het dus niet.Oeps,wat nu? Het bleek dat aan deze kant van de rivier mensen weinig engels spreken,maar met handen en voeten werden we door iedereen geholpen:de meiden in het koffietentje die hebben gebeld met vrienden voor de weg en onsde goede kant op stuurden met een briefjemet Bangkok Noi in het Thais,de 2 bewakers die er nog iets aan toevoegden en probeerden in het engels te vertellen waar we naartoe moesten (geen ideewaar ze het over hadden), de vriendelijke agenten van het wijkbureau die met ons op de bus wachtten (dat was dus wat de bewakers hadden opgeschreven) en de man die zei dat het station niet meer bestond (WAT?).Uiteindelijk vielen alle puzzelstukjes op de goede plek en liepen we trots het station zo in!!! Jippie! Het mooiste van deze zoektocht was dat we nu helemaal geen kaartjes konden kopen,maar dat gewoon zondag moeten doen. Haha!!Met toch wel een voldaan gevoel, een reisschema en volledig oververhit liepen we weer terug!

Morgen dus naar Kanchanaburi, iets verder naar het Westen, veel groen en nationale parken in de buurt. Weg van de drukte in Bangkok (die ook zeker wel iets heeft)!

Liefs, Vedran en Lotte

p.s. mocht je spatiesmissen,datkan kloppen, de spatiebalk is heelirritant!!

1. Barbara:
    19 september 2009
    Wow! Sounds great... en dat alleen al in 3 dagen! Dat beloofd wat voor de rest van jullie trip. Veel plezier morgen enne, heerlijk om jullie 1e verhaal te mogen lezen :-)

x Barbara
  2. pauline:
    Hallo Lotte en Vedran.
    Geweldig is Bangkok toch! Ik denk altijd als ik in Azie kom dat ik er in mijn vorig leven ben geboren , voel me er altijd thuis. Geweldig dat jullie het zo naar jullie zin hebben .En de reis tot nog toe goed is gegaan en al veel hebben mee gemaakt. Geniet er maar van . Kus Mam.
  3. pauline:
    Hallo Lotte en Vedran,
    Als de rest van jullie reis zo verloopt en jullie zulke lange berichten blijven schrijven, kun jullie ze bij terugkeer in boekvorm gaan uitgeven.
    Kachanaburi is zeker de moeite waard. Evenals de in de buurt gelegen
    "Bridge". Wel toeristisch maar spectaculair als je een rit kunt maken met de trein langs de afgronden. Ook het kerkhof en het JEATH museum zijn een must.
    Maar laat ik me niet verder met jullie programma bemoeien.
    Heel veel plezier en alle goeds voor de komende dagen.
    Kus Lei
  4. Peggy:
    19 september 2009
    Kanchanaburi is een fijn stadje! Geniet van jullie reis en ik ben erg benieuwd naar alle verhalen en al het geweldigs dat jullie nog gaan tegenkomen en meemaken :)

Groetjes Peggy
  5. morris:
    19 september 2009
    Jow, sounds like "fun" maar waar ik ook heel erg benieuwd naar ben.......hebben ze ook "Cliteater cd's"?
  6. Christa:
    19 september 2009
    Leuk, jullie avontuur is begonnen! Geniet ervan en ik wens jullie alvast een goede reis voor morgen! x Christa
  7. Niël:
    20 september 2009
    Lekker gegaete dao bie die riesmènkes?

Heurt zich goud aan, ben benuujd nao 't vervolg!

De groete!
  8. Maaike:
    Hey Lotte & Vedran,

Leuk om jullie eerste verhaal te lezen! Ik weet wat jullie moeten doorstaan, het is heet in Azie! Jullie desondanks al veel gedaan en zijn veel actiever dan ik ben in deze hitte ;-)

een hele fijne reis voor morgen en wie weet komen we elkara nog tegen!
    Kus
    Maaike
  9. Frank AKA xBILLYx:
    mooi verhaaltje!
    Ik wacht op de volgende :)

Geniet ervan!

take care!
    Billy!
  10. Els:
    Hiii!
    Leuk een eerste verhaal:) So far so good:)!
    Enjoy!!!
    Xxx Els
  11. Adolfo:
    21 september 2009
    The way you write brings me there with you. I almost can smell the streets. And that is you, your way of looking at things and at people. Keep enjoying it!
  12. Mieke:
    Leuk hoor allemaal!

x Mieke

p.s. vergeet het point-it-boekje niet hè ;)
  13. Ivan:
    21 september 2009
    hehe gin wonder Bap, datse gister neet oppe repetitie woars :P
    Vette verhoale!

Veul spas nag!!
    grtz Ivan
  14. Rita:
    Hiii madel en ventel,

Niet te veel doen he! Dan heb je te veel aan een jaar. :p.
    Klinkt bekend, de drukte! Op naar de natuur!
    Wilde jullie nog bellen dinsdag.. maar Lotte, je nummer was al weg! En Vedran, je telefoon was uit? Hoe dan ook, zonder mijn wensen zijn julile ook goed en veilig aangekomen, gelukkig :)
    Geniet en tot snel!

Kus!
  15. Dik:
    21 september 2009
    HoiLotteenVedran,goedtevernemendatjullieveiligzijnaangekomen!genietervanendoerustigaanenikmerknudatikheteigenlijklastigervindomtetypenzonderspaties,maardatgeheelterzijdeHeelveelpleziernogendenkafentoeaandehardwerkende(ahum)mensenhier!
  16. Fam. Reijnen:
    Hey Vedran en Lotte!
    Leuk om op deze manier jullie belevenissen te kunnen volgen.
    We zijn benieuwd naar het vervolg. Heel veel plezier met het vervolg van jullie tocht. Groetjes, Fer, Lia, Gino en Glenn.

PS: Opa en Oma hebben jullie story ook al op de laptop gelezen! Opa heeft geen printer, zou het willen afdrukken denk ik. Maar ik begrijp dat er toch een boek komt......
  17. Hanneke:
    22 september 2009
    Klinkt goed! En vooral zulke mooie lange verhalen blijven schrijven, ook als jullie geen boekambities hebben! ;) Ik blijf ze in ieder geval graag lezen, al lijkt een stapel projectaanvragen op mijn Haagse bureau dan wel extra saai...

groetjes,
    Hanneke
  18. anne:
    22 september 2009
    heerlijk om zo met jullie mee te reizen ;)

liefs van hier!
    Anne en Atte
  19. Charissa van der Vlies:
    5 november 2009
    Hallo Lotte!
    Ik lees al een tijdje stiekem mee, maar wil je laten weten dat ik ontzettend van jullie avonturen geniet.
    Met het vieze koude natte weer hier, zou ik ook zo die kant op willen vliegen. Maar ik ga in februari gelukkig drie weken naar Thailand. Heb lang getwijfeld tussen India, Thailand (waar ik al vaker ben geweest, maar steeds heimwee naar heb) en Indonesië. Maar het is toch weer Thailand geworden. Kan niet wachten.
    Jullie heel veel geluk en plezier en keep up the great stories and photos!
    SUPER!
    Groetjes,