Lao Life

21 november 2009 - Luang Prabang, Laos

Voor je het weer zijn er alweer 10 dagen in Laos voorbij.....Vorige week woensdag zijn we de Thai-Lao friendship bridge overgestoken en binnen een uurtje waren alle formaliteiten geregeld. En daar sta je dan, in een compleet ander land! Exciting!Op naar de hoofdstad, Vientiane, 20 km verderop. Meteen werden we overvallen door tuk-tuk en minibus chauffeurs die ons voor veel teveel 'kip' wel wilden brengen. 'Nee, nee, er gaat geen bus', terwijl die toch echt naast de tuk tuks stond. Hihi. Valt te proberen natuurlijk! Aangekomen in de stad valt meteen op dat Laos echt heel anders is dan Thailand, enerzijds duidelijk de invloeden van het Franse koloniale verleden (onder andere te zien aan de gebouwen en de borden die ook in het Frans zijn) en anderzijds een stuk meer armoede. De portretten van het koningshuis zijn ingeruild voor rode vlaggen met hamer en sikkel, het is stoffig, 'alles' is geimporteerd uit Thailand, de baguettes smaken overheerlijk (!) en de vrouwen zijn ongelofelijk elegant in hun sarongs en paraplu's tegen de zon.

De stad voelt absoluut niet als een hoofdstad, het is gemoedelijk klein en groen. We beginnen met een zoektocht naar pinautomaten. Dat blijkt een hele klus te zijn. Ik kom erachter dat ik nergens kan pinnen (zelfs niet met overeenkomende logo's op kaart en bank....?). Erg fijn. Vedran gelukkig wel. We vinden een nieuwe bank waar je 2 miljoen kip per keer kan pinnen (ongeveer 150 euro). Helaas heeft deze maar 1 kantoor in Laos en moeten we een voorraadje inslaan. Bij de enige andere bank waar we kunnen pinnen in Laos ligt het op te nemen bedrag op 700.000 kip per keer....

We struinen 2 dagen langs de Mekong en zwaaien dit keer naar Thailand, we bezoeken oude, verweerde tempels, kijken onze ogen uit op de lokale markt, genieten van de heerlijke franse baguettes en verwonderen ons over het enorme aantal mede-falangs. Niet verwacht. Ook proberen we ons '30-dagen visum' meteen met nog eens 30 dagen te verlengen. We krijgen echter te horen dat het daar nog te vroeg voor is en we het over een paar weken nog maar eens moeten proberen. Waarom? Uhm, een duidelijke reden is er niet. Nu maar hopen dat het in Luang Prabang lukt zodat we niet onnodig terug moeten naar Vientiane.

Na 2 dagen in de stad gaan we op weg naar het kleine dorpje Ban Lak Ha Sip Song - oftewel KM 52 dorp - gewoon om eens een gewoon Laotiaans dorpje te zien. Ook daar wandelen we lekker over de markt, zwaaien we naar de vele kinderen en gaan we op zoek naar een waterval. Niet gevonden, maar wel een prachtige wandeling, door de middag-hitte en het stof, op het platteland van Laos - zie foto's.

Dan de volgende stop: Ban Tha Heau, waar we na een wilde sangthaew rit aankomen. De 1e bergen komen weer in zicht, heerlijk! Dit dorpje ligt aan een groot meer en we genieten dan ook vooral de hele middag van het komen en gaan van vissersboten en de heerlijk -hrum - geur van gedroogde vis op de markt. Daar zagen we trouwens ook een grote rat/eekhoorn/gordeldier (we zijn er niet helemaal uit) op de BBQ liggen. Mmmm!

Van Ban Tha Heua (ik heb met een straatverkoopster heel lang geoefend op de uitspraak - het 'Heua' moet echt uit je tenen komen) naar Vang Vieng. Met gemengde gevoelens: elke backpacker in Laos komt hier naartoe, voornamelijk om de rivier af te 'tuben' in een traktor binnenband en vooral heel veel te drinken. Niet bepaald waar we hier naar op zoek zijn. Aangetrokken door de prachtige omgeving gaan we toch. Gelukkig maar, het is magisch!! De zatte lui zijn goed te vermijden (plakken vooral samen in een klein deel van het dorp) en het dorpje heeft wonder boven wonder haar karakter kunnen behouden. We slapen in een simpel bamboehutje aan de rivier en kijken uit op de puntige bergen die recht uit de aarde omhoog zijn geschoten. 's Avonds vliegen grote zwermen vleermuizen door de lucht. We brommeren (jaja wederom) en fietsen een paar dagen door de omgeving en blijven ons verbazen over de supermooie bergen, grotten, heldere rivieren (waar je heerlijk in kunt zwemmen), de onwijs vriendelijke mensen, de kinderen die voorgeprogrammeerd lijken te zijn om te zwaaien en 'sabaidee'en' naar falangs en de rijstvelden waar mensen keihard bezig zijn met oogsten. Om al deze 'ups' te hebben, moeten er natuurlijk ook 'downs' zijn - valt reuze mee: bij elke brug die je oversteekt zit een mannetje om geld te vragen, op zich niet erg, maar wel vervelend als die prijzen niet in verhouding staan met andere kosten. Verder heb ik mijn hoofd hard gestoten (Vedran keek verbaasd om om te kijken wat dat gekke geluid was), heb ik mijn enkel verbrand aan de uitlaat van de brommer (mij kennende best knap dat het nu pas voor het eerst gebeurt) en ik heb met 2 voeten tot enkeldiep in de modder gestaan (achteraf erg grappig....Vedran moest er echt aan te pas komen om me eruit te trekken, was helemaal vastgezogen...hihi) en tot slot was Vedran vergeten de camera op de laden....maar goed, die beelden zitten gelukkig wel in ons hoofd. Voor we het weten zijn er 4 dagen voorbij. Heerlijk ontspannen klaar voor de 7 uur durende reis (226 km) door de wolken en bergen naar Luang Prabang. We hebben hoge verwachtingen na alles wat we gelezen en gehoord hebben van deze UNESCO stad.

En die verwachtingen worden helemaal waar gemaakt. We zijn er nu 2 dagen. Om te beginnen waren we gisteren superblij dat we onze visa tot 10 januari hebben kunnen verlengen - en dat in een half uurtje. Jippie, we mogen dus nog even blijven en kunnen Laos op ons gemak gaan verkennen. De stad zelf lijkt een groot dorp weggelopen uit Frankrijk en omgeven door bergen en 2 grote rivieren. Het leven lijkt net iets langzamer te gaan. Om elke hoek staat weer een prachtige tempel, maar het is vooral de vriendelijke en ontspannen sfeer die deze stad zo bijzonder maakt. Hier blijven we nog zeker een paar dagen hangen! De foto's volgen!

Liefs,

Vedran en Lotte

1. Ronny aka Appele:
    Goed spul wederom!
  2. pauline:
    Hallo Lotte en Vedran.
    Weer van uit Beringe ,(Suriname was echt geweldig.). Echt een geweldig verhaal , wat jullie toch allemaal weer mee
    maken en zien van de wereld.
    Super. Dikke kus Mam.
  3. Ivan:
    21 november 2009
    vanoet bijna Kassel zeg ig wederom vet verhaal!!!
  4. Miranda:
    21 november 2009
    Wat een geweldige avonturen! Leuk om te merken dat details uit jullie verhalen ineens weer herinneringen boven brengen van toen ik er zelf 8 jaar geleden was. Ik was vergeten hoe prachtig het daar was!
  5. pauline:
    21 november 2009
    Geweldig weer van jullie te horen. Verhalen blijven het lezen waard. Zal oma weer op de hoogte brengen van jullie reiservaringen.
    Groetjes en dikke kus,
    Lei
  6. Mariet en Piet Sillekens:
    22 november 2009
    Toch leuk om een beetje op de hoogte te blijven.
    En we lezen met plezier de prachtige verhalen
    Groetjes Piet Mariet
  7. Sara Gerrits:
    23 november 2009
    Heey wereldreizigers,

Jullie verhalen zijn elke keer super leuk om te lezen! Zo te horen hebben jullie het erg leuk daar.
    Veel plezier!!!!
    Dikke kus Sara ( en natuurlijk ook de rest)
  8. Sylvia:
    24 november 2009
    Super leuk om jullie verhalen te lezen! Wat een avonturen en mooie plekken, ik krijg meteen ook zo'n zin om die kant op te gaan! Veel plezier en geniet ervan. Groetjes, Sylvia
  9. Bregje:
    25 november 2009
    Leuk om te lezen! Geniet, geniet!

Liefs Bregje
  10. Rob:
    25 november 2009
    Sabaidee ! Willen jullie mij een kratje BeerLao mee terugnemen? Normale flessen natuurlijk... die van 640 ml haha! Luang Prabang is inderdaad prachtig en de inwoners van Laos waren de vriendelijkste van de Aziatische landen die wij bezocht hebben. Toch vreemd van je pinproblemen in Vientiane, het was idd een hele zoektocht naar een pinautomaat toen, maar 100 meter achter die Nep-Arc de Triompe lag er eentje. Had je mij maar ef moeten bellen haha!
  11. Christa:
    29 november 2009
    Wow, Laos klinkt echt te mooi om waar te zijn, jullie maken me jaloers! Ik zit hier namelijk binnen aan de essays, terwijl het buiten al dagen koud, grijs en nat is. Gelukkig zijn de essay-onderwerpen interessant en doet de CV goed haar werk. Maar toch, ik had liever ook zulke mooie dingen meegemaakt in Laos! Ik hoop dat jullie zo blijven genieten, super dat jullie nog ruim een maand kunnen blijven daar!

Liefs,
    Christa