Wist je dat.......

10 november 2009 - Nong Khai, Thailand

• 120 km op een brommer best ver is (van Nan naar Sri Nan National Park...mooi!!) en dan ook meteen reden is voor een pijnlijk lijf...?
  • alles is Thailand zoet is, zelfs de zoute crackers en nootjes?
  • rochelen geoorloofd is, maar iets met je voeten aanwijzen niet door de beugel kan? (voeten zijn onrein, in contact met grond en verst van het hoofd, dat heilig is - en je dus bij iemand anders ook niet mag aanraken)
  • 'not very spicy', toch best spicy is?
  • het zien van 2 'falangs' op veel plekken voor Thaien heel hilarisch is (nog meer als ze ook nog 3 woorden Thais proberen te praten)?
  • er tim-tams zijn in Thailand? De Australie kenners weten wat ik bedoel en begrijpen dat bij gebrek aan echt chocolade (pfoeh, even afzien als echte liefhebber), een tim-tam overheerlijk is!)
  • het grootste voertuig altijd voorrang heeft?
  • je voor de luttele som van 0.30 eurocent een overheerlijke, verse fruitshake kunt drinken?
  • de wegenkaarten niet altijd blijken te kloppen? Of de afstanden kloppen niet, of de aangegeven weg ontbreekt in zijn geheel - hier kwamen in de Nan provincie achter, op de brommer, in de bergen en dus gewoon weer de weg die we gekomen waren voor 1,5 uur terug (gelukkig echt heel mooi en genoeg benzine bij ons)
  • Vedran zich al 3 keer in 6 weken heeft geschoren? Heel wat vaker dan thuis :-)
  • Thailand echt het land is van de glimlach?
  • we af en toe al best zin krijgen in echte Hollandse hutspot?
  • iedereen stil blijft staan als het volkslied gespeeld wordt/op de radio is?
  • vegetarisch in het Thais nog best kan betekenen dat je vlees eet? "Oh, you are vegetarian? You eat chicken? You eat pork?".......
  • we al zo'n 1600 foto's hebben gemaakt?....oeps
  • monniken ook tattoo's hebben, roken en mobiel bellen?
  • we gezegend zijn - een lang en gelukkig leven ('...and big company'...?? volgens de monnik) - door een monnik in Chiang Mai?
  • we een monnik hebben ontmoet in een tempel in Chiang Sean die een jaar in Nederland heeft gewoond en voor Fokker werkte?
  • Lotte haar broek eigenhandig genaaid heeft (en dit niet op een compleet drama is uitgelopen)?
  • Buschauffeurs (tot zover) echt goed rijden en hun rijbewijs dus niet bij een pakje boter hebben gekregen (i.t.t. veel Indiase chauffeurs)
  • er bij checkpoints in de buurt van de Birmese grens openlijk agenten omgekocht worden (in het geval de papieren van Birmese vluchtelingen niet 100 % in orde zijn)? En dat die agenten zich daar ook niet voor schamen....
  • Thaien erg van karaoke houden?
  • bamboe multifunctioneel is?
  • er ontelbaar veel brommers is Thailand zijn? En ook iedereen er een rijd, van jong (een jaar of 10) tot oud. (Vietnam schijnt nog een grotere brommerdichtheid te hebben)
  • de helmen die je bij de brommer krijgt Vedran allemaal te klein zijn?
  • Lotte het liefst een vliegtuig vol honden en katten mee naar huis zou nemen?
  • bijna alle verzorgingsproducten 'whitening' ingredienten hebben?
  • we vandaag al 8 weken op pad zijn?
  • tempels mooi blijven (ongeacht hoeveel je er ziet)?
  • deze tempels vaak letterlijk oogverblindend zijn door de combinatie van felle zon, goud en gekleurde spiegelmozaiek?
  • het 5 uur kan duren om 130 km te rijden (nee, niet op de brommer, maar in een lokale bus)?
  • er heel veel verschillende kleuren groen zijn?
  • Vedran inmiddels zijn eigen 'motorcycle diaries' kan schrijven?
  • 'Mae' (je herkent het misschien van alle plaatsen met Mae waar we geweest zijn - Mae Sot, Mae Hong Son, Mae Salong, Mae Sariang) moeder betekent?
  • onze rugzakken er niet lichter op lijken te worden?
  • er in Thailand 'zeewier Lays' zijn?
  • Thaien heel wat kleiner zijn dan Europeanen, te merken aan de beenruimte in de lokale bussen?
  • Vedran inmiddels 'verslaafd' is aan de eucalyptus neusinhalator?
  • Mr Charin, Mr Ho, Khun Pim en de dames van de Guest Houses echt schatten zijn?
  • (fried) papaya salad echt heerlijk is?
  • Thais Lotte's eerste plek op favoriete eten heeft gewonnen over Indiaas?
  • Thai Airways haar vluchten naar Chiang Mai van 1 tot 3 november heeft aangepast ? Toen werd namelijk Loi Krathong gevierd. De vele papieren hete luchtballonnen en het vuurwerk zouden een gevaar kunnen zijn voor de luchtvaart.
  • wij Loi Krathong hebben gevierd in Sukhothai en onze eigen krathongs hebben gemaakt (die ook nog bleven drijven ook!!)?
  • Sukhothai tijdens Loi Krathong sprookjesachtig mooi was. Net de fata morgana, maar dan echt!!
  • je overal, maar dan ook echt overal foto's van de koning en zijn familie ziet (van in de bus tot op de bus, aan de kant van de weg, in huizen, restaurants en winkels)?
  • de gezondheid van de koning elke dag in een aparte rubriek in de nationale krant besproken wordt?
  • het heel ongepast is om aan een postzegel - met het hoofd van de koning erop - te likken?
  • en je dus ook nooit op je muntje stapt als je het hebt laten vallen. Je zet je vieze voeten (toch al taboe) al helemaal niet op de koning?
  • het mooi te zien is hoe trots en oprecht blij mensen met hun koning zijn?
  • Vedran overal whiskey mee moet drinken - 'for good luck'
  • mensen van jong tot oud Buddha amuletten dragen en er overal krantjes en boeken verkocht worden over de verschillende exemplaren?
  • alle dieren hier net een maatje groter zijn: de vlinders, de rupsen, de muggen, de spinnen?
  • Vedran een half uur lang zijn hele lijf heeft horen kraken toen hij bij Sangkhlaburi van een oud Birmees mannetje op straat een massage kreeg?
  • je om de grotten van het Tham Pha Thup Forest Reserve (bij Nan) te vinden bijna Bear Grills moet zijn?
  • de 'Earth Pillars' bij sao Din (wederom bij Nan) je echt het gevoel geven dat ke op de maan staat (waar dan wel een snikhete zon op je schijnt)?
  • het Guest House aan het meer in Mae Hong Son uitkijkt op een opgedroogd gat met bulldozers?
  • er in de Mekong vissen zitten die wel 3 meter lang kunnen worden (Giant Mekong Catfish)?
  • we een 30 cm lange gecko (soort hagedis met plakkende zwemvliespootjes) op onze badkamer in Sangkhom als huisvriend hadden?
  • we het voor elkaar hebben gekregen om een reis van 5 uur/250 km via een enorme omweg in 12 uur af te leggen? Maar dat de zonsopkomst over de Mekong in Chiang Khan de ochtend erna al het gedoe waard was?
  • je nooit moe wordt van die Mekong 'views'?
  • we een claustrofobisch, nat tochtje door een grot hebben gemaakt bij Sangkhom? We hadden geen idee wat ons te wachten stond - alles in het Thais - maar van het handen en voeten gesprek blijkt het een grottempel te zijn geweest (met piepkleine, donkere, lage cellen voor monniken - onder de grond dus........tussen de spinnen, vleermuizen en het water. Niet mijn favoriete plek, wel een onverwacht avontuur.
  • we 8 weken Thailand afsluiten in Nong Khai?
  • We dus Laos al meer dan een week letterlijk in zicht hebben, maar er morgen of overmorgen echt naartoe gaan?
  • we Thailand zeker zullen missen, gelukkig komen we nog een keer terug over een aantal maanden, maar we erg veel zin hebben om Laos te gaan ontdekken?

Veel liefs,

Vedran en Lotte

1. Sebastiaan:
    10 november 2009
    hahahaha ik heb me kostelijk vermaakt met dit bericht. Er ontbreekt nog dat het nummer Born to be Wild gespeeld wordt op de brommer. Echt geweldig dit om te lezen. Not very Spicy.....NOT ;-)

Veel plezier maar weer

De giechelende groeten,
    Basje
  2. Rita:
    Leuk bericht! :)
  3. Ivan:
    10 november 2009
    idd erg leuk afwisseling om te lezen tussen alle projectplannen en subsidieaanvragen ;) Veel plezier nog met jullie laatste dagen Thailand!
  4. Mara:
    10 november 2009
    Vedran doe met diene dieke kop! :P
    En Lotte: erg begrijpelijk dat je alle lieve beestjes mee zou willen nemen!

Veel plezier in Laos!
    Liefs Mara
  5. pauline:
    Wat geweldig!!!!!!!
    Jullie maken wel wat mee. Veel plezier en ook dit keer hebben we genoten van jullie avonturen
    Kus vanuit een zonovergoten Paramaribo.
    Pauline en Lei
  6. Nieke:
    10 november 2009
    Geweldig om weer jullie verhalen te lezen en foto's te bekijken. Hopelijk is Laos ook zo mooi!

Groetjes en veel plezier!
    Liefs Laurens, Nieke en de kids.
  7. Ronny aka Appele:
    nee dat wist ik niet ;)

Vond het maar lang duren totdat we weer bericht kregen, maar nu ik de waslijst zie snap ik dat computeren wel het laatste is waar je aan denkt..

Met het pootje in de lucht (ben vorige week dan eindelijk onder het mes geweest) wens ik jullie nog een sjoene vakance...
    - Ronny
  8. Opa Maan en Oma Jo:
    10 november 2009
    vedran jij hebt helemaal geen dikke kop dan moet je die van mij hebben.maar ik zie wel dat jullie het naar de zin hebben. geniet er maar van maar pas goed op groetjes van opa maan en oma jo en bonnie hou je taai
  9. Elles:
    10 november 2009
    Wat een leuk stukje! En nog informatief ook ;-) Zou zo in de reisgids kunnen.
    Het lijkt er in ieder geval op dat jullie je goed vermaken en veel bijzondere dingen zien en meemaken. Goed om te horen! Hier is het ook prima, alleen jammer dat de donkere winter er weer aan komt. Maar ja, Sinterklaas en Kerstmis zijn eingelijk ook best gezellig...Elk nadeel heeft z'n voordeel, zullen we maar zeggen!

Ik blijf jullie avonturen volgen vanachter m'n laptopje!
    Veel liefs,
    Elles
  10. Rob:
    10 november 2009
    •dat me dit allemaal heel erg bekend voorkomt?

Haha, geniet ervan. Het enige nadeel van jullie verhalen is dat mijn heimwee naar het reizen groeit!
  11. Frank AKA xBILLYx:
    11 november 2009
    hahaha: de helmen die je bij de brommer krijgt Vedran allemaal te klein zijn? :P ik zei toch Bap... doe hees unuh dieke kop!! ;)

Damn... als ik die foto's zie.. wordt ik stikjaloers man!
    Lekker weer daaro :) en hier. REGEN! Gadverdamme hehe

Viel Spas leute!

take care!
    Frank AKA Billy
  12. Els:
    12 november 2009
    He! Leuk bericht en mooie foto's! Enige jaloezie is waarneembaar bij het lezen ervan vanuit kantoor in den haag;), jaja ben stage aan het lopen bij mensen met een missie, erg blij mee maar het reizen valt erg zwaar maar dat hoef ik jou natuurlijk niet te vertellen;)
    Time flies, alweer 2 maanden aan de reis! Op naar het volgende land! Heel veel reisplezier in Laos!! Xxx Els
  13. Mieke:
    15 november 2009
    Hi lotje en Vedje,

Mooie foto's joh (ik had ze nog niet gezien :) en ook heel veel groetjes van papa en mama!

xx

p.s. Jeroen laat nu juist een snor staan voor het goede doel :{
  14. Simone:
    16 november 2009
    Heej!!

Dit is officieel de langste 'wist je dat..?' die ik ooit gelezen heb. Maar we een hele leuke :P. Het klinkt echt super leuk allemaal. Nu ben ik natuurlijk wel benieuwd of jullie verslaafd aan eucalyptus, vol tassen met multifunctioneel bamboe en te kleine helmpjes op jullie hoofden terugkomen :D
    En ik vind het ook bijzonder dat je tijdens zo'n super mooie reis aan de verjaardag van je nichtje kan denken. Ik zou dat dan bijvoorbeeld gewoon keihard zijn vergeten. Ik vind het echt lief dat jullie dat even aan hebben gedachten.

Liefs Simone