Confessions of a backpacker

18 juni 2010 - Kuala Lumpur, Maleisië

Dit keer geen blog van Lotte & Vedran zoals jullie gewend zijn. Wel een blog van mij en mijn avontuur in Maleisie.

Het hele avontuur begint drie weken geleden op maandag 31 mei. Na een reis van ongeveer 14 uur komt Lotte me ophalen van het vliegveld. Heerlijk om elkaar na deze lange tijd weer te zien en de hele busreis naar huis (ons guesthouse in Chinatown) raken we niet uitgepraat. Eenmaal aangekomen lijkt het net Nederland. Een enorme regen en onweersbui houdt ons ruim anderhalf uur op het busstation voor we de laatste 200 meter naar huis kunnen wagen. Vedran zit al op het dakterras op ons te wachten. Natuurlijk moet ik eerst alle berichtjes en boodschappen van iedereen doorgeven en is het daarna tijd om cadeautjes uit te pakken.

Ik moet erg wennen aan de warmte, mijn basic kamer (gedoopt "de cel". Niet meer namelijk dan een bed en een stoel, badkamer en toilet is natuurlijk gedeeld) en aan de geur van voedsel vanaf 6u 's ochtends. De stad is echt bijzonder! Om een goede indruk te krijgen maken we een wandeling door Chinatown en Little India en natuurlijk mogen de Petronas Towers niet ontbreken. Het uitzicht vanaf de skybridge op de 42e verdieping is geweldig! Op 13 km van Kuala Lumpur liggen de Batu Caves. Dit is een Hindoe Tempel die te bereiken is via 271 treden. Mijn allereerste wildlife zie ik hier, aapjes. En ik ben niet eens in de dierentuin! Op de terugweg zitten we lekker ergens wat te drinken totdat we zelf de attractie van de dag worden. Iedereen van een grote Chinese familie wil namelijk met ons op de foto. Een voor een... Net of dat zo spannend is, ik moet er heel erg om lachen.

Vanuit Kuala Lumpur nemen we de bus naar Taman Negara; het oudste stukje jungle ter wereld (130 miljoen jaar oud). Het laatste stuk gaat met een bootje over de rivier. 3 uur lang zitten, kijken en genieten van de mooie omgeving. Eenmaal aangekomen in Kuala Tahan gaan we op zoek naar ons guesthouse. Helaas blijkt dat ze geen water meer hebben omdat het al een tijd niet meer geregend heeft en dit het enige guesthouse is wat niet bevoorraad wordt door de rivier. Al gauw hebben Vedran en ik iets anders gevonden. Kamer ziet er prima uit, een nachtrust doet dan ook goed na zo'n reisdag. Zou je denken.... Op dat moment weet ik nog niet dat ik die avond mijn backpackers ontmaagding ga beleven!

De dag erna wordt ik namelijk wakker met ongeveer 25 bulten! In eerste instantie ben ik nog bang dat ik m'n klamboe niet goed geinstalleerd heb. Nadere inspectie van Lotte wijst uit dat er een paar bedbugs in m'n nestje zitten! Ai... Gelukkig krijg ik een nieuwe kamer, kan ik medicijnen halen en heb ik al gauw een Chinese wonderolie ontdekt die helpt tegen de pijn en de irritante jeuk. Gelukkig kan het allemaal geen kwaad en ben ik na een weekje weer hersteld.

In Taman Negara maken we een tocht van ongeveer 4 uur in combinatie met de Canopy Walk. 40 minuten lang lopen we op een soort van touwladders tussen de toppen van de bomen. Heel fijn zo op een meter of 10 komt mij (natuurlijk) een spin tegemoet. Gatver! Het kost me dan ook enige moeite om het beest te omzeilen terwijl Vedran vervolgens lekker close up foto's gaat zitten maken. Weet niet hoe snel ik naar beneden moet.

De dag erna willen we gaan zwemmen bij een mooi plekje in de rivier middenin het oerwoud. Helaas ben ik ziek dus gaan Lotte & Vedran alleen. 's Avonds ben ik enigszins opgeknapt en kan ik mee om de nightwalk te gaan doen. In het donker, samen met een gids op zoek naar vanalles wat er op dat tijdstip in de jungle te vinden is. Panisch als ik ben voor beestjes vindt ik het allemaal reuze spannend. We zien spinnen, reuze rupsen, een slang, wilde varkens, vogels, insecten en een hele groep reeen. Echt leuk!

Vanuit de jungle besluiten we de Cameron Highlands in te gaan. Ons oorspronkelijke plan naar Frasers Hill gaat niet door omdat het moelijk te bereiken is en het laatste stuk alleen per taxi (behoorlijk prijzig). We worden met z'n allen in een mini-van gepropt, inclusief onze bagage met de vraag hoe we deze rit gaan overleven. Na veel gesteun en gezwoeg komen we aan in Cameronian Inn, een schattig guesthouse met een gezellig terrasje waar we kunnen eten en drinken. Relaxed aangezien we dit tafereel bijna nergens in Maleisie te vinden is. We besluiten het dorpje te verkennen en te ontspannen. Grappig om te zien dat heel Maleisie (in hun schoolvakantie) uitgelopen is om te komen kijken naar de verschillende farms die hier te vinden zijn. Aardbeien, bloemen en cactussen; je wordt doodgegooid met zogenaamd leuke aardbeien souvenirs. Hilarisch! Wij slaan dit gebeuren over en besluiten een wandeling door de BOH Theeplantages te maken. Prachtig aangezien de blaadjes nog niet geplukt zijn, heuvels vol dus met alleen maar thee. Eenmaal beneden lopen we na een kopje thee met appeltaart dezelfde weg weer terug en moeten we nog schuilen voor een ongekende regenbui. Daar zijn onze Hollandse buitjes niks tegen...

Na de koelte van de Highlands is het weer tijd om de warmte op te zoeken. Het eigenlijke doel is om vuurvliegjes te gaan bekijken in Kuala Selagor. Bij navraag blijkt dat we hiervoor weer helemaal terug moeten naar Kuala Lumpur dus besluiten we meteen door te gaan naar Melakka. Melakka is een hele leuke plaats die sinds 2008 op de Unesco Werelderfgoed Lijst staat. In het verleden in bezit geweest van Portugal en Nederland dus al deze invloeden zijn volop terug te vinden. We maken een wandeling door de oude stad, slenteren over de lokale markt, en genieten van het weertje. Mooie gebouwen en een leuke sfeer. Nog leuker zijn alle felgekleurde Rickshaws. Elk fietsje is mooi versierd met bloemen, glitters, licht & geluid. Heerlijk kitsch en als je pech hebt mag je een stadstochtje maken met keiharde Thunderdome, hihi.

Voor we teruggaan naar Kuala Lumpur hebben we nog 5 dagen op de Tioman Islands. Vanaf Melakka gaan we hier naartoe. We hebben een eigen chalet gevonden op ABC, een strandje aan het noordwesten van het eiland. Er heerst hier een echte backpackerssfeer en we hebben een mooi strand en een leuke bar voor de deur. Lekker genieten dus van het zonnetje en de voetjes in het zand. Helaas hebben we elke dag wel een keer regen (dat krijg je op een tropisch eiland) dus doden we de tijd met een potje kaarten. Ons hutje staat aan de rand van de jungle, ook hier weer een hoop wildlife te zien. Aapjes, leguanen, eekhoorns, vlinders en super grote vleermuizen. Lucky me treft meteen de eerste dag nog een reuze spin aan in de badkamer, pfff.... Al met al is Tioman de perfecte (met uitzondering dan van die spin) plek om je vakantie mee af te sluiten.

Helemaal ontspannen zijn we nu weer in Kuala Lumpur. Een laatste dag om de afgelopen weken door te nemen, nog even lekker kletsen, eten en wat uurtjes door brengen in de Mall. Ik hou me bezig met de blog terwijl Vedran alle foto's op DVD probeert te krijgen.

Ik heb echt een super vakantie gehad waarin ik een goede indruk heb gekregen van Maleisie. Daarnaast kan ik wel zeggen dat ik de ervaring heb opgedaan van een echte backpacker. We hebben hier regelmatig om moeten lachen! Jah; je kunt veel meemaken in 3 weken tijd! Hahaha...

Lotte & Vedran; bedankt voor de geweldige tijd. Het was de moeite waard en ik heb ervan genoten!

Groetjes, Barbara

1. pauline:
    Lieve Barbara.
    Super wat je allemaal hebt mee gemaakt, ben al erg benieuwt naar je verdere verhalen als je weer thuis bent.

Kus Mam.
  2. Mara:
    hey barbara,

klinkt inderdaad als een super vakantie!
    leuk verhaal, en fijn dat je ervan genoten hebt.

liefs mara
  3. Rita:
    18 juni 2010
    Dat is leuk! Een verhaaltje van de andere kant :).
    Volgens mij heb je je goed staande gehouden!
    Fijn dat je het zo naar je zin gehad hebt.
    Succes weer in NL.

Groetjes Rita
  4. pauline:
    19 juni 2010
    Hallo Lotte ,Barbara en Vedran.

De foto's zijn echt geweldig mooi. Lijkt met super in Maleisie.

Liefs Pauline.