Wist je dat.......#2

28 maart 2010 - Phangnga, Thailand

• De weken blijven vliegen? We zijn alweer 5 weken in Thailand.
  • we zo'n 850 km ten zuiden van Bangkok zitten? (En dus niemand zich zorgen hoeft te maken, niet in de buurt van de demonstraties)
  • we de afgelopen weken het ene National Park na het andere hebben bezocht? En dat ze allemaal zooooooo mooi zijn! Minder groen dan de eerste keer in Thailand (einde regenseizoen), maar de natuur blijft overweldigend groots, weelderig en mooi!
  • we in Khao Yai National Park ons eerste echte wildlife hebben gespot: great hornbills, giant black squirls, makaken, een krokodil, een reuzenpython (met inhoud....) en als slagroom op het toetje een kudde wilde olifanten!!!
  • onze rugzakken vreemd genoeg steeds zwaarder lijken te worden?
  • we met verwondering drie kwartier hebben gekeken naar een zwerm van duizenden vleermuizen, met de mooie naam 'wrinkle lipped bats', die een grot uitvlogen?
  • we de nodige apenavonturen hebben gehad? Lotte heeft eerst een aap op haar rug gehad die de fles zonnebrand aanzag voor iets te eten. 3 dagen later zat er een harige vriend op haar schoot toen ze nietsvermoedend een koekje zat te eten (en daarna gillend is weggerend....niet zo vreemd als je bedenkt hoe vastberaden die apen zijn te krijgen wat ze willen....)
  • we in Lopburi elke ochtend in een klein tentje tussen de lokale studenten hebben ontbeten?
  • er in Thailand weer volop avondmarkten zijn waar je heerlijk kunt eten/snacken?
  • de apen in Lopburi de tempelruines hebben overgenomen en in alle straten eromheen de dienst uitmaken (en Lotte daar na al haar apenavonturen niet zo blij mee is)?
  • we weer kunnen treinen? In de praktijk betekent dit lang wachten op vertraagde treinen, lang wachten in de trein terwijl die nog verder vertraagd, maar vooral genieten van de drukte op de stations en verkopers die af en aan lopen in de trein met eten en drinken
  • dat Vedran op het station in Lopburi een heus 'indecent proposal' heeft gehad van een mevrouw zonder tanden?
  • we een hagedis van 2 meter uit de stadsrivier van Petchaburi zagen klimmen?
  • we nog nooit zoveel gezweet hebben?
  • Vedran al meer boeken heeft gelezen in 6 maanden dan in de afgelopen 6 jaar?
  • de kleurige vissersboten in de rotsige baaien elke keer weer een feest voor je ogen zijn?
  • de watervallen overal langzaam verdwijnen? We zitten aan het einde van het droge seizoen.
  • de brommerhelmen Vedran nog steeds niet passen :-)
  • we in wel 1000 graden een berg hebben beklommen en op het topje onwijs hebben genoten van het uitzicht en boterhammen met pindakaas (badend in het zweet weliswaar....)? - Khao Sam Roi Yod national park
  • Lotte echt al teveel schelpen heeft verzameld?
  • Er echt een heel magisch plekje bestaat op deze aardbol? Het lijkt op een maanlandschap in een grot waar de zon door een gat naar binnen schijnt op een lapje jungle waar de vogels fluiten? Het gevoel dat je daar krijgt is onbeschrijflijk, adembenemend mooi, nietig, stil.... (Khao Sam Roi Yod NP)
  •  Koh Phang An niet alleen full-moon parties heeft, maar ook echt bijzonder mooi is?
  • we een week zonder elkaar hebben doorgebracht: Vedran luierend op het strand en Lotte in een yoga-retreat?
  • Lotte op Koh Phang An 's ochtends nietsvermoedend de badkamer van onze jungle hut op liep, goeiemorgen zei tegen de huis-reuzengecko en vervolgens heel hard schreeuwend weer naar buiten rende? Reden: 2 meter lange, bruine slang gleed achter haar langs en beet vervolgens boos een keer of 10 in de prullenbak.....
  • Vedran in die week ook een aantal aanslagen op zijn leven heeft gehad? 1. groene boomslang valt naast hem uit de boom; 2. vuistgrote spin op de kamer (heeft de plaats van de bruine slang ingenomen); 3. 5 meter groot palmbald valt net naast hem neer op het strand
  • Vedran hele mooie nieuwe zwarte slippers had gekocht maar er niet zolang van heeft mogen genieten? 1 Exemplaar was plots verdwenen en vervangen met een vergelijkbaar groen modelletje (en zo loopt hij nu met 2 verschillende slippers door Thailand) :-)
  • de tropische zonsondergangen niet gaan vervelen?
  • Thaien, Laotianen en Cambodjanen echt de vriendelijkste mensen ter wereld moeten zijn?
  • zoals het in Nederland gebruikelijk is lampjes op je fiets te hebben, je hier olifantjes met fietslichtjes aan hun staart door het donker ziet lopen? (zielig overigens om ze in de stad te zien)
  • we een Thaise Joost look-a-like hebben gezien?
  • we dwars door een donkere grot vol enge beestjes zijn gelopen en gezwommen (1 uur lang door het bijna donker - alleen hoofdlampjes)? - Khao Sok NP
  • het blijkbaar heel normaal is om een regenboog om de zon te zien in Thailand? Zie foto. Onze gids keek ons vreemd aan toen we foto's gingen maken van dit voor ons vreemde natuurfenomeen.
  • Lotte tegenwoordig in te huren is voor Thaise hoofd/nek/schouder massages?
  • de borden 'beware wild elephants' best spannend zijn op een verlaten pad in de jungle? Op olifantenpoep na overigens niks gezien wat in de buurt kwam.
  • een wekker van zingende gibbons (apensoort) de beste is die je kunt hebben?
  • we in Khao Lak zijn geweest? In 2004 vrijwel geheel weggevaagd door de tsunami. Alleen de talloze 'tsunami evacuation route' borden herinneren eraan. Anno 2010 (over)vol met Duitse en Scandinavische toeristen en resorts. We waren snel weer weg.
  • Mr Hassim in Phang Nga echt de liefste hoteleigenaar is die je je bedenken kunt?
  • een Thais dagje uit in Phang Nga een bezoekje aan de nogal expliciete en lugubere Heaven & Hell (vooral dat laatste in onze ogen) temple betekent? Compleet met verminkte figuren die geluid maken als je er geld in gooit. Aan de aantallen Thaien te zien erg populair.
  • er veel vrouwelijke bouwvakkers zijn in Thailand?
  • het Zuiden van Thailand erg mooi is, maar ook erg druk?
  • we een tv helemaal niet missen, maar laatst toen er 1 op onze kamer stond de hele avond naar de 'asian food channel' hebben gekeken? :-)
  • Vedran echt heel bruin is?
  • Lotte ook al een beetje kleur heeft na 6 maanden?
  • we inmiddels al meer dan 7000 foto's hebben gemaakt (en we jullie niet zullen dwingen ze allemaal te bekijken)?
  • we de Cambodjaanse karaoke in de bussen wel missen? ;-)
  • elke bus weer een feest is van gordijnen, kantjes en kleurige bekleding?
  • Onze eerstvolgende bestemmingen (zoals het er nu uitziet) Maleisie, Indonesie, Australie en Nieuw Zeeland zijn?
  • en we dus (zoals het er nu uitziet) voorlopig nog niet naar huis komen?
  • we over een week of 2/3 de grens oversteken naar Maleisie?
  • we dan op 30 april voor een maand naar Maleisisch Borneo vliegen?
  • daarna Lotte's zus Barbara voor 3 weken komt?

Liefs,

Vedran en Lotte

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. pauline:
    28 maart 2010
    Hallo Lotte en Vedran.

Wat weer een geweldige foto's , kijk goed uit voor al die wilde beesten .Laat er geen in je slaapzak kruipen. Hi Hi .Geniet verder maar lekker ,van jullie reis.

Kus Mam.
  2. Rita:
    28 maart 2010
    Wow! Superfoto's en leuk verhaal!
    xx
  3. pauline:
    2 april 2010
    Eindelijk tijd gevonden om jullie avonturen te lezen en de foto's te bekijken.
    Geweeeeeeeeeeeeeeeeeeeldig!
    Knuffel
    Lei
  4. Mariet en Piet Sillekens:
    4 april 2010
    Hallo Lotte en Vedran

Weer leuk te lezen wat jullie allemaal mee maken. Als ik zo'n slang zag had ik ook hard geschreeuwd.
    Lotte we willen je ook vast feliciteren met je verjaardag 15 April.
    Groetjes Piet Mariet
  5. Jantine:
    7 april 2010
    Hoi Lotte en Vedran

Even een berichtje uit het zonnige Winterswijk om te zeggen dat alles goed gaat hier. Net een lekker lang paasweekend achter de rug zonder eieren :)
    Zo te lezen gaat het ook erg goed met jullie, en beleven jullie nog genoeg avonturen.
    Ik kon alleen geen foto van Verdan's slippers vinden, lijkt me wel een komisch gezicht. (kan je niet gewoon 2 groene aan doen :) )
    Zo te lezen hebben jullie ook nog heel wat in de planning, en zullen jullie voorlopig Nederland nog niet missen.
    Heb je al wilde verjaardagsplannen LOtte?
    Nog veel plezier en heel veel liefs Jantine
  6. Elles:
    15 april 2010
    Hiep hiep hoera!! Lotte is jarig!
    Tja, ik wilde je een kaartje sturen of even bellen.... maar dat wordt lastig. Dus bij deze: van harte gefeliciteerd en drie dikke verjaardagszoenen! Vedran, verwen Lotte maar goed! :-)

Liefs, Elles
    (en ook van Pieter)
  7. manuela:
    15 april 2010
    he lotte,

van harte gefeliciteerd met je verjaardag. zo te zien vermaken jullie je nog wel daar. en Vedran zorg goed voor lotte en verwen haar maar lekker op haar vejaardag.

groetjes manuela
  8. stefke:
    13 mei 2010
    Heey mensjes...wanneer komen jullie eens terug tis nu wel lang genoeg geweest dacht ik zo...hahaha nee doa kriese noeit genoag van he...lekker ronk reize..groeht geliek...maah as geh nog lang wig blieft heb ik dalijk gin klusjes mier...hahaha.

Hoop deth geh ug nog goowd vermakt doa!! Ma doa twiefel ik neat aan...Vedran kinne we unne kier belle..liekt mig kei leuk..zal ik wel ff bei ug mam moate zien...loat ma weite wannier desse unne kier duis funke...

Verder geit alles zien genskuh hei...druk op t werk as always...en t huuskuh begint langzaam mien eige stekkie te wirre...deth waas behuurlijk winne moat ik zegge...maa t kump goowd.....

groetjes van stefke oet t egchelse...
  9. anne:
    19 mei 2010
    hoi beiden!

Gaat alles goed? Al lang geen teken van leven! Waar zitten jullie? ;)

Liefs Anne