China in Thailand

23 oktober 2009 - Chiang Saen, Thailand

Sawatdi Ka, oftwel 'hallo'! (Veel verder dan hallo en bedankt gaat onze Thaise talenkennis nog niet.....het is echt onwijs moeilijk). Weer tijd voor een korte update. Vedran doet even een dutje, dus de foto's komen zo snel mogelijk!

Van Mae Hong Son zijn we eerst naar Pai gegaan. In een krakkemikkige bus zonder ook maar enige vering 3, 5 uur door de bergen. En dat voor 110 kilometer :-). Daar staat ons een behoorlijk shock te wachten. Het kleine dorpje is overladen met backpackers, en dus met Guest Houses, restaurantjes, barretjes en winkels en dat allemaal in een quasi hippie sausje. Kan op zich best leuk zijn, maar is momenteel niet echt wat we zoeken. Voor de afwisseling hebben we daarom maar een brommertje gehuurd om de mooie omgeving te verkennen. Bang dat die dus ook overladen zou zijn met mensen, maar dat viel gelukkig reuze mee: zwemmen in de waterval (waar we later ook toevallig Dan en Laura weer tegenkwamen), poedelen in de hotsprings (pfff, dat stonk - in een poeltje verderop, dat 'iets' warmer was, stonden monniken eieren te koken (plastic zakje vol eieren aan een stokje gebonden - een mooi gezicht!)) en klimmen in de Pai Canyon (Vedran vinden op 1 van de foto's is een ware 'Waar is Wallie' missie geworden). 's Avonds zaten we ergens buiten in een klein restaurantje toen de hel leek los te breken: eerst wind en toen onweer, regen, regen en nog eens regen. Het licht viel uit en daar zaten we dan.......Na 5 minuten werden we door de vrouwen die het restaurantje runnen naar binnen geloodst. Op de tast de weg naar binnen gevonden, waar we op de grond voor hun eigen huisaltaar bij kaarslicht mochten eten. Heel bijzonder. Toen het licht weer aanging werden de kaarsen op het altaar met veel eerbied en buigingen uitgeblazen.

Wederom hielden we ons hart vast, we besloten van Pai naar Chiang Mai te gaan. Zouden we deze grote, drukke, toeristische stad aankunnen na 4, 5 week bergen en groen te hebben gezien? De stad heeft duidelijk zijn mooie kanten: prachtige tempels, heerlijke lokale markten om over te struinen (stapels gedroogde vis, gekleurde lampionnen, zakken vol gedroogde wormen, groente en fruit, bloemen, grote potten met gedroogd fruit, wierook, offerpakketjes en nog onwijs veel meer) en een mooie rivier. Toch is het inderdaad ook echt een van de grote bestemmingen in Thailand en dus heeeeeel druk en vol. Even wennen. En eigenlijk ook meteen weer proberen te vermijden. We zijn vanuit Chiang Mai een dag naar Lampang gegaan om het Thai Elephant Conservation Centre te bezoeken. Dat was leuk!! Heel anders dan onze eerder olifanten ervaring. Het is een trainingscentrum/opleidingscentrum voor mahouts (verzorgers), ziekenhuis, opvanghuis voor bejaarde olifanten, nursery en er wordt veel onderzoek gedaan. Het mooist vonden we het ziekenhuis (olifantje aan het infuus) en vooral de nursery!! Daar stonden echt zulke schatjes, de jongste was 10 dagen oud en stond nog op z'n benen te waggelen (en was nu al helemaal gerimpeld :-) Wat wel jammer was is dat ik 10.000 vragen had, maar er nergens borden of mensen waren om ze te beantwoorden. Dat komt hier vaker voor....

De drukte, maar vooral het feit dat in de laatste paar plaatsen waar we geweest zijn alles ingericht en gemaakt is voor toeristen was behoorlijk overwhelming. Het eerdere plan om eerst nog naar Chiang Rai te gaan hebben we daarom gewijzigd, we keken uit naar Mae Salong.

Daar aankomen voelde als een verademing: terug in de bergen, veel natuur, omgeven door kleine dorpen en theeplantages, er zijn weinig andere backpackers (wat wel grappig is, is dat de paar anderen die in hetzelfde Guest House zitten ook 2 Nederlanders en 2 Belgen zijn) en, het is er 's avonds gewoon echt een beetje koud. Net als een van de eerdere dorpjes, is dit ook een dorp waar gevluchte Chinezen (na de communistische revolutie in China) via Birma terecht zijn gekomen. Tot een jaar of 10 geleden nog een vrij 'wild' gebied (het maakt deel uit van de bekende 'Gouden Driehoek' - grensgebied Thailand, Laos, Birma waar de grote Mekong doorheen stroomt) waar volop opium werd verbouwd en gesmokkeld. Tegenwoordig een stuk vriendelijker door pogingen van de koninklijke familie om de opiumvelden om te zetten in thee- en koffieplantages. Nog altijd wordt echter afgeraden om teveel van de gebaande paden af te wijken (er wordt nog steeds volop gesmokkeld, ook opium wordt er zeker nog verbouwd en de Birmese grens is weer binnen handbereik; ingredienten genoeg voor een avontuur).

Daar te zijn, met onze hoofden in de wolken (letterlijk) was geweldig. We hebben de afgelopen 2 dagen dan ook heerlijk gewandeld door het gebied: veel verschillende soorten dorpjes omdat er ook veel verschillende etnische groepen wonen (Lisu en Akha bijvoorbeeld), ongelofelijke vergezichten, hanen en kippen aan de kant van de weg, de bellen van de koeien, bloemengeuren, theestruiken, groene koffiebonen, stijve kuiten (nu nog steeds ;-), lachende kinderen (die heel verlegen 'hello' roepen), vrouwen met kleurrijke hoofddoeken, Chinese graven door het landschap heen, maiskorrels liggen te drogen in de zon, vlinders zo groot als je 2 handen samen en dan ook nog in de mooiste kleuren, mensen die vreemd opkijken om falangs in hun dorp te zien.......

Vandaag zijn we aangekomen in Chiang Saen, een slaperig stadje aan de 'mighty Mekong'. En wow, hij is echt mighty!! Zo groot dat de gigantsiche Chinese vrachtschepen kleine stipjes lijken. Aan de andere kant van de rivier (of eigenlijke al halverwege de rivier) ligt Laos. Ik zwaai alvast een keer, pas over een week of 3-4 zetten we voet op Laotiaanse bodem. We zijn hier om even twee dagen niet teveel te doen, genieten van de rivier en van de tempelruines en natuurlijk om morgen Vedran z'n verjaardag te vieren!! Voor de verandering eens in het zonnetje in plaats van in de grijze herfst (we hebben met jullie te doen)!

Veel liefs,

Vedran en Lotte

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ivan:
    23 oktober 2009
    He mensjes. Nou die grijze herfst heeft ook zijn pracht ;)
    Mooi verhaal wederom. Bapski, alvast gefeliciteerd met je verjaardag en als je het nog niet wist, Zagreb heeft verloren van Ajax met 2-1 :P

Genietse nog samen!!
  2. Mara:
    23 oktober 2009
    wow, klinkt goed allemaal! ik kijk uit naar de foto's en Vedran: alvast fijne verjaardag!

lfs mara
  3. Barbara:
    Lieve schatten!

Het is in één woord weer geweldig! Bedankt voor de gedetailleerde omschrijving, hihi... Ik stuur jullie gauw een mailtje terug zusje, ben nogal druk deze week. Voor Vedje; alvast een hele fijne verjaardag gewenst morgen (over een aantal uren bij jullie :-)). Dat wordt vast een onbeschrijfelijke ervaring! Vier maar goed!

We spreken elkaar snel!

Liefs,
    Barbara
  4. Sebastiaan:
    23 oktober 2009
    Hey BrommerBartolFiets, Alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag!

Veel plezier nog samen! :-)

@Lotte, je moet een boek schrijven..hihihi

Smakkurt,
    Basje
  5. Rita:
    23 oktober 2009
    Vedran! Alvast gefeliciteerd. Fijn feestje in de zon :)
    Verder hetzelfde als altij: wauwwww!
    Missen jullie al iets aan nederland? OF nog niet..
    (Ik hoop van niet natuurlijk).
    Kus!
  6. Lotte:
    Aan Rita:

Een echt lekkere boterham. Jum! En jullie natuurlijk. Kus
  7. Marion:
    23 oktober 2009
    Wow, klinkt echt zo tof allemaal! Heel veel plezier nog en fijne verjaardag alvast! Proficiat Vedran, :)

groetjes! Marion
  8. Maaike:
    23 oktober 2009
    Wauw, klinkt allemaal super mooi, in het echt moet het nog mooier zijn! Vedran nog gefeliciteerd!
    groetjes maaike
  9. Tea:
    23 oktober 2009
    Pa di ste rodjaci svjetski putnici ;)
    puno pozdrava s Papuka, najstarije planine u Hrvatskoj
    Vedrane, pozdravi Lotte
    Tea
  10. pauline:
    23 oktober 2009
    Vedran alvast een hele fijne verjaardag toegewenst.
    Leuk trouwens je gisteren nog gesproken te hebben Lotte.
    Kan er na dit telefoontje weer even tegen.
    En voor het overige:
    heel veel plezier samen.
    Lei
  11. Jeroen:
    Euj minse!!

Al bin ich neet zonne reisfanaat,... een bietje jaloers wear ich heij wel van!!!
    Bap: Enjoy diene vejûrdig merge!!!

Groet, Jeroen.
  12. Gaji:
    Ah Bap!

Congratz jung. zuut der cool oet! We drinke der vanoavend wel eine op dich mer ierst mot ich vandaag beej petatuh klussuh!

ajd
  13. Fam. Reijnen:
    Hey Vedran en Lotte.
    Mooie verhalen! Geweldig. Blijf schrijven en foto's plaatsen. We genieten een beetje mee. En proficiat uiteraard vandaag!
    Groetjes
    Fer, Lia, Gino en Glenn.
  14. Mariet en Piet Sillekens:
    Hallo Lotte en Vedran,

Zo te zien gaat het goed met jullie. Gaan jullie Vedran's verjaardag ook vieren op z'n Thais. We genieten iedere keer een beetje mee.

Groetjes Mariet, Piet en Mieke
  15. Mariet en Piet Sillekens:
    24 oktober 2009
    Oh ja, nog gefeliciteerd natuurlijk Vedran! En een verjaardagszoen van Piet, Mariet en Mieke
  16. Christa:
    24 oktober 2009
    Fijne verjaardag! Het zal zeker mooier zijn dan hier, want het is hier vandaag inderdaad grijs en nat en somber... :s Geniet van de mooie omgeving, het klinkt weer jaloersmakend! x Christa
  17. manuela:
    he witje,

van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    geniet samen van jullie reis.

groetjes manuela
  18. Jantine:
    24 oktober 2009
    VAn harte gefeliciteerd met je verjaardag Vedran!
    Vanavond eten we een lekker stukje, door Sebastiaan gemaakte, appeltaart op je verjaardag.
    Hoop dat jullie er samen een mooie verjaardag van gemaakt hebben.
    En bedankt voor jullie lieve kaart.
    Veel liefs en dikke kus terug! :)
  19. Els:
    25 oktober 2009
    Supercool verhaal vanuit de avontuurlijke gouden driehoek:)
    Klinkt allemaal weer super!! Geniet er weer van en Vedran gefeliciteerd met je verjaardag! Een goed Thais feestje gewenst!
    Xxx Els
  20. pauline:
    Hallo Lotte en Vedran .

Wat weer een leuk stukje van jullie reis in Thailand. Hoe was je verjaardag Vedarn. De fles wijn uit Kroatie die ik met je Mam heb gedronken op je verjaardag was over heerlijk. Wij hebben de verjaardag van je goed gevierd . Een dikke kus van Mam.
  21. Laura & Peter:
    25 oktober 2009
    Ha Lotte & Wedran, geweldig om jullie via deze blog te volgen. Ik neem elke keer weer de kaart erbij en probeer me voor te stellen hoe jullie gestaag verder reizen. Lijkt me een fantastische omgeving. Ik moet Laura dus een keer overtuigen om mee te gaan...... Hoop dat jullie een fijne verjaardag gevierd hebben en wens jullie heel veel plezier, veiligheid en gezondheid.

PETER
  22. Frank AKA xBILLYx:
    Skon Skon!

Jullie blijven nog wel fkes zo te horen ;)
    Bap!
    Proficiat met diene verjurdig jung!!!!

Geniet ervan.. en tot de volgende Blog aar weer :)

Grtz
    Billy!
  23. Vedran:
    26 oktober 2009
    Dankjewel voor al jullie verjaardagswensen!
    Het was een leuke verjaardag bij de Gouden Driehoek, wakker gezongen door Lotte, lekker gerelaxed, aan het water gegeten en zelfs taart met een kaarsje gehad!

Groetjes Vedran
  24. Eppels:
    26 oktober 2009
    Bap, bietje aan de late kank, mer congratz he jong!